0575 – 757055 contact@alwaysahead.nl

Voor mijn werk en privé houd ik me graag met nieuwe ontwikkelingen bezig. Niet dat ik alle trends volg en hier dan gelijk aan mee doe. Nee dat niet. Mij boeien technologische ontwikkelingen en veranderende markten. Een mooi voorbeeld hiervan is het in 2009 opgerichte Über, de app die de taximarkt op zijn kop zet.

Über

Drie weken geleden werd in diverse grote steden door taxichauffeurs geprotesteerd tegen de komst van Über. De eerste stuiptrekking van een branche die aan de vooravond van grote veranderingen staat. Want Über raakt niet alleen het verdienmodel van de taxibranche, het wil in de toekomst taxichauffeurs vervangen door zelf rijdende auto’s. Als taxichauffeur kan je dan wel inpakken. En ondanks deze slechte vooruitzichten krijg ik niet het idee dat de taxibranche zich hier heel erg druk over maakt. Hoe komt dat toch?

Veranderende markten

Natuurlijk duurt het nog wel even voordat er overal zelf rijdende taxi’s rondrijden maar dat het gaat gebeuren staat wel vast. Technologische ontwikkelingen veranderen markten. En meestal komt de verandering van buiten de markt en niet vanuit de markt zelf. Was het begin 1900 de lopende band die de auto industrie op zijn kop zette, nu zijn het internetontwikkelingen, zelf rijdende auto’s, vol met technologische snufjes en de 3D printer die  voor branches het ergste doen vrezen.

Waar moet je bijvoorbeeld als productiebedrijf van machineonderdelen in investeren? In nieuwe draai- en freesbanken of in 3D printers? Maar weinig ondernemers kijken op deze manier naar dit soort nieuwe ontwikkelingen. Terwijl ze dit wel zouden moeten doen. Want voor je het weet is er die nieuwe concurrent die het heel anders aanpakt. Die efficiënter en goedkoper kan produceren, simpelweg omdat hij gebruik maakt van nieuwe mogelijkheden waar jij nog nooit over na hebt gedacht.

Verwonder en verander

En daar ligt denk ik de kern van mijn verhaal. Vaak lijken ontwikkelingen zo futuristisch dat het lastig is voor te stellen dat het zo maar eens werkelijkheid kan zijn. Zeker wanneer je gefocust bent op je eigen markt, product of dienst. Je denkt dan niet gelijk bij nieuwe ontwikkelingen “Wat zou dit voor mijn bedrijf betekenen?”. En toch moet je dat wel proberen. Zeker omdat de ontwikkeltijd tussen een eerste idee en een volwassen product steeds korter wordt. En dan kan je zo maar eens verrast worden. Daarom, blijf je verwonderen en probeer te veranderen want anders zie je het pas als het er is.