0575 – 757055 contact@alwaysahead.nl

Je website is net een winkel. Toch kijken veel mensen niet met die blik naar hun website. En dat is jammer want er zijn veel overeenkomsten te herkennen die essentieel zijn in het verbeteren van je website en het bezoekverkeer er naartoe. Want met het bouwen of laten bouwen van een website ben je er niet. Dat is pas het begin. In dit blog heb ik het niet over webshops maar over “normale” websites en hoe je met een andere blik meer rendement kan behalen.

Trekt jouw website bezoekers? Meten is weten

Net als iedere winkel heeft jouw website een etalage, de homepage. Vanzelfsprekend heb je jouw etalage prachtig ingericht om kijkers te verleiden je winkel binnen te lopen. Maar gebeurt dit ook en zijn er überhaupt wel bezoekers die naar jouw etalage komen kijken? Er is maar een manier om daar achter te komen, meten.

Door analytics software aan je website toe te voegen, en de resultaten daarvan regelmatig te bekijken, krijg je inzicht wat er op je website gebeurt. Zo kan je heel eenvoudig starten door te kijken hoeveel mensen je website dagelijks bezoeken, hoe zo op je website terecht zijn gekomen (direct, via Google, social media, online advertenties, nieuwsbrieven of verwijzend sites) en welke pagina’s ze hebben bekeken. En ook de gemiddelde tijd die bezoekers op je website spenderen en hoeveel pagina’s ze gemiddeld bezoeken is heel eenvoudig te zien.

Het meest bekende analytics pakket is Google Analytics. Een ander goed en gratis analytics alternatief is Piwik. Zorg ervoor dat je inzicht krijgt in het bezoekverkeer van je website. Stel een meetplan op, monitor dit en stuur bij waar en wanneer dit noodzakelijk is. De mogelijkheden zijn eindeloos maar begin met een goede en eenvoudige basis.

Jouw website op een A locatie? Zoekmachine optimalisatie helpt

Winkels vestigen zich bij voorkeur op een A locatie om er van verzekerd te zijn dat veel mensen hun winkel zien en er naar binnen lopen. Dat geldt natuurlijk ook voor je website. Door op de juiste manier zoekmachine optimalisatie (SEO) toe te passen, scoort je website beter bij Google en krijg je een hogere positie waardoor je website meer bezoekers zal trekken. Komt je website niet in beeld bij de eerste tien zoekresultaten die Google laat zien bij de zoektermen waarop jij graag in beeld wil komen, dan zal het bezoekverkeer minimaal zijn.

Een gedegen analyse van de zoektermen waarop jouw website vindbaar moet zijn, helpt bij het opzetten en uitvoeren van een effectieve SEO strategie. Let op! Het simpelweg spammen van zoektermen waarop je gevonden wil worden, werkt niet meer. Het delen van kennis en relevante informatie wel!

Mond-tot-mond reclame, gebruik social media

Niets werkt effectiever dan mond-tot-mond reclame. Zeker wanneer het gaat om het stimuleren van verkopen. Of het nu gaat om een mooi product, goede service, een klantgerichte of klantvriendelijke manier van werken, mensen vertellen graag wanneer ze goed geholpen zijn. Niet alleen om te laten zien wat voor moois ze zelf gekocht hebben maar ook om anderen te kunnen helpen.

Met behulp van social media, kan je laten zien wat je in huis hebt en kunnen anderen dat weer makkelijk door vertellen (delen). Betrek je bestaande en potentiële klanten bij je dagelijkse werkzaamheden en laat zien wat je voor hen doet en wat je voor ze kan betekenen. En dan heb ik het niet alleen over het eindproduct. Juist de weg daar naartoe is zeker zo interessant omdat klanten daar vaak weinig zicht op hebben.

Door te gaan bloggen (schrijven van artikelen op je website) en deze te delen via social media, kan je het bezoekverkeer naar je website stimuleren. Niet alleen het bezoekverkeer op je website neemt toe, bezoekers bekijken na het lezen van je blog vaak ook nog andere pagina’s en leren zo jouw organisatie, producten en diensten beter kennen. Zeker wanneer je jouw bezoekers de mogelijkheid geeft om op je blogs te reageren en zo beter met elkaar “in gesprek” raakt. Bijkomend voordeel is dat je blogartikelen de vindbaarheid van je website verbeteren en ook op langere termijn goed vindbaar blijven.

Online adverteren loont

Bijna iedere ondernemer heeft ze wel eens gekregen, de korting coupons van Google Adwords. Daar waar er druk wordt geadverteerd in (lokale) kranten, lijkt een deel van de ondernemers nog weinig gevoel te hebben bij online adverteren. En dat is jammer! Niet alleen zijn de resultaten van online adverteren beter meetbaar, je kan ook nog eens veel gerichter je gewenste doelgroep aanspreken.

Door op de juiste zoektermen te adverteren, binnen het marktgebied (geografisch) waarin je actief bent en met de door jou geselecteerde doelgroep kan je gericht bezoekers naar je website trekken en ze aanzetten tot actie. Maar dan moet je het wel goed doen. Het heeft namelijk weinig zin om gericht te adverteren en je bezoekers daarna naar de homepage te sturen. Deze bezoekers zullen direct afhaken omdat de pagina waarop ze terecht komen niet aansluit bij de zoekterm waarop ze gezocht hebben en de advertentie die daarbij getoond werd.

Stem zoektermen, advertenties en de pagina’s waarop bezoekers terecht komen goed op elkaar af. Alleen dan behaal je het juiste rendement!

Online strategie geeft richting

Wil je meer rendement halen uit online marketing dan is een goed doordachte online strategie een must. Je website, zoekmachine optimalisatie (SEO), social media en online adverteren moeten goed op elkaar worden afgestemd. Door dit planmatig aan te pakken en informatie zowel qua boodschap als in tijd goed op elkaar af te stemmen, ontstaat er een continue informatiestroom. Geef je daarbij je bezoekers ook nog eens de ruimte om te reageren dan dan raak je in gesprek en kan je echt contact maken. En daar gaat het tenslotte om.

 

PS. Vergeet niet te meten want alleen dan weet je wat wel of niet werkt.